søndag 4. januar 2015

2015 - Årets første rundering!

Lørdag var vi i Vigreskogen. Kaldt...brrr... regn, sludd men ikke så mye vind. Vi runderte to økter i "Storeskogen". Målet med øktene var at Emma skulle få erfaring i flere blindslag FØR fastbittmelding.

Tidligere har hun rundert med mange blindslag, men da med direkte belønning og/eller løsbitt.
Hun har hatt 1 blindslag før fastbittmelding tidligere.
Første økta ble litt amputert fordi det plutselig krydde av orienteringsløpere i skogen, og da mener jeg krydde.... Det skulle visst være 60 - 70 stk, som puljevis løp der. Derfor ble økta stoppet etter 6-7 slag. Vi tok lunsj da og ventet ut at disse skulle bli ferdige. Andre trente litt momenter da det nærmet seg slutten på løpinga til disse, og da det var min tur igjen, var det ikke flere igjen. Da fikk vi en lang god økt!

Alle Foto: Trude Hell

Første økta ble slik: (Alle funn var med fastbitt!) Funn, funn, funn (flotte meldinger), så et blindslag, så funn igjen fordi vi ikke kunne ha blindslag på den siden der O løperne var, de var nå nemlig begynt å dukke opp... Deretter et blindslag på den siden de ikke løp og deretter et funn, så måtte vi stoppe, det var O løpere overalt... Figurantene til Emma satt på de første funna deretter var de liggende. Emma var veldig motivert og hun fikk belønning med den nye gryntegrisen hun fikk til jul.

Andre økta: b,b,f,b,f,f,f,f,b,b,f,b,b,b,b,f. Startet med to blindslag som gikk veldig bra, deretter et funn av Trude som var lagt seg ut på forhånd. Det gikk veldig bra med flere blindslag (2) før fastbittmeldingen, så det er i ferd med å falle på plass nå (få flyt på adferden "fastbittmelding").

Deretter fikk hun igjen et blindslag  og så funn av Trude. Så var Ronny kommet på plass og da ble det funn av ham på andre siden, men hun jobbet først litt lengre bak (jeg visste ikke helt hvor han var, for vi hadde ingen på midtlinja), så det ble faktisk 2 blindslag på den siden han var, før hun fant ham! Fin og rask melding - hun stopper opp og ila 2-5 sekund har hun tatt fastbittet, veldig bra. Siden det gikk så bra med kombinasjonen blindslag og fastbitt, ville jeg prøve hva hun gjorde hvis figurantene stod. Stående og gående har hun tidligere bare gjort med løsbitt og direkte belønning. Det gikk veldig bra, hun tok bittet raskt! Men på den første stående slapp hun bittet før hun var helt rundt meg. Da måtte hun melde på ny, noe som gikk helt fint, og nå holdt hun fast helt rundt.
Deretter hadde hun et funn av stående på andre siden også, det gikk veldig bra. Deretter ble det 2 blindslag før funn av sittende og siden hun fremdeles virket pigg og motivert, ville jeg hun skulle gå litt til, jeg ville teste henne litt, så hun fikk derfor 4 blindslag og deretter melding på en sittende figurant.
Hun var langt ute, bak figuranten, men da hun omsider fant ham, brukte hun kort tid på å ta fastbittet!!!! Jippi! "Test" bestått!  Jeg var forberedt på at det kunne gå litt lengre tid før hun tok bittet, siden hun aldri før har hatt 4 blindslag før fastbittmelding (og i tillegg var hun lenge ute og lette etter figuranten). Hun visste noen var der, for hun fant sporet der han gikk ut, da hun var på vei inn fra andre siden, så der kom hun ikke til meg nei....., men løp rett ut, ca 20 m fra meg. Men hun løp altså langt bakenfor figuranten, så hun har ikke fulgt sporet annet enn i starten.

Jeg stopper henne innimellom på midtlinja og belønner når hun kommer inn fra blindslag, spesielt hvis hun kommer inn et stykke foran meg, men allikevel kommer mot meg. Hun kan finne på å løpe tvers over midtlinja, uten å komme innom meg. I dag gjorde hun det bare når hun fikk fert av figurant/sporet og det er akseptabelt!
Der avsluttet vi økta, jeg var kjempefornøyd. Emma hadde rundert ca 450 m med både mange blindslag/fastbitt og med to stående figuranter!


Emma er våt og fornøyd med fangsten:


En liten filmsnutt fra et av funna:
 Trude er fotograf

Trude tok film fra figureringen og fra midtlinja, lang film:


Flere bilder tatt av Trude:

På vei rundt med bittet i munnen:

"Vis"

Tjohei hvor det går:



Passering: Runder!



Isi fikk søke etter godbiter

 Litt luftings før vi kjørte hjem:
 Godbitsøk
 Tjolahopp!

Ingen kommentarer: