søndag 7. mars 2010

Tur til Bjørndalsfjellet og Isi`s bursdag

Gro og jeg hadde avtalt tur i dag. Vi kom ikke så tidlig avgårde. Heldigvis var ikke halsen blitt verre og jeg tenkte at jeg fikk svetta ut resten av "basilluskene".

Det var oppholdsvær når vi startet fra parkeringsplassen ved Dalsnuten. Det stod endel biler der, men regnet med at de fleste var på Dalsnutsiden. Det er ikke så ofte vi treffer folk innover mot Bjørndalsfjellet. Vi hadde ikke helt bestemt hvor vi skulle heller, ville se litt på hvor det var opptråkket. Det er plussgrader her nå (endelig!) og snøen var morken og bløt, men på "snøstien" var det helt ok å gå, om enn litt tyngre enn når det var kaldere.
Da vi kom til stikrysset måtte vi velge enten mot Bjørndalsfjell eller mot Kubbetjønn. Vi valgte den tøffeste og hardeste ruta, mot Bjørndalsfjellet. Om vi kom opp visste vi ikke da, for det kom an på om det var tråkka opp der.
Etter ei lita stund kom vi til nok et "kryss" og vi så at det var gått folk opp mot Bjørndalsfjellet. Vi lurte på om vi orket å ta den tyngste ruta i dag, men så fant vi ut at jo, det skulle vi :-)
Så da heiv vi av oss jakkene og la i vei oppover mot Lutsifjellet.
Her er det bratt! Og i dag også litt glatt og tungt i snøen.... men det gikk greit oppover den ene kneika brattere enn den andre. Det ble noen drikkepauser underveis her ja.

Så var vi oppe på Lutsifjellet og skulle gå innover mot Bjørndalsfjellet. Nå så vi at tåka kom sigende inn nordfra og snart så vi ikke så langt. Litt kipt å være oppå disse høye fjella og ikke få utsikt...

Her skimtes varden på toppen bak. Tåka lettet og vi så den klarere og klarere:

Men vi fortsatte og til slutt var det opp på selve Bjørndalsfjellet. Det er et mektig skue og plutselig så vi også varden oppå toppen - tåka holdt på å lette. Og da vi kom helt opp var det fint klarvær igjen :-)
Litt tungt i snøen her ja:
Den flotte varden har også en postkasse og ei bok vi skreiv oss inn i, før vi tok fram mat og drikke og satte oss for å nyte utsikten:

På vei ned var det endel bratte bakker og her fant vi ut at det var bare å sette seg på rompå og sette utfor... Det gikk styggfort til tider og vi lo og ropte som to unger... litt gøy? - vel, ja!
Hundene så litt overrasket på oss, vi var glade for at ingen andre så oss da vi holdt på som verst nedover bakkene...
Da vi kom til bilene hadde vi vært ute i nesten 4 timer og det var deilig med en skikkelig søndagstur igjen :-)

Isi er forresten 7 år i dag - det føles ikke som det er så lenge siden hun var en liten og vilter valp
Gratulerer med dagen - en god og lang tur var vel ikkje den verste presangen du kunne få.