torsdag 26. september 2013

24 timer gammelt spor, 3 blindslag og en surrete hundefører...

Onsdag var vi på Dale. Jeg var her tirsdags kveld for å gå tur og da gikk jeg ut et spor til Isi som hun skulle få gå onsdagen, 24 timer etterpå. Så bestemte jeg meg for å legge et lite et, til Emma også... kunne jo ikke skade å prøve.

24 timer etterpå var vi igjen på Dale, en stund før treningen startet sånn at jeg skulle få gått spora før treningen begynte.

Startet med Emmas spor (ca 100 m). Hun skjønte ikke noe i starten, men jeg gikk i sporet og rett før en gjenstand begynte hun å snuse i bakken og virket i spormodus (=drar...). Da hun oppdaget gjenstanden tok hun den opp og jeg belønte på opptaket. Etterpå var hun mer i spormodus, selv om hun slet i en vinkel og ned en liten skråning. Men siste del av sporet fulgte hun rett i sporkjernen og fant slutten :-) 
Skulle nesten ønsket at det var litt lengre sånn at jeg hadde fått sett litt mer. Men vi får prøve ved en annen anledning. Det eldste sporet hun har gått tidligere var vel ca 2,5 – 3 timer, så dette var et stort sprang ift liggetid, men gøy å ha prøvd.

Isi fant sporet sitt etterpå og fulgte det fint, plukket alle 3 gjenstandene og fant slutten!

Rundering stod også på planen. Bjørn og Gry gikk ut på avtalt sted og jeg startet med en påvirkning. Dette var nemlig rett over der vi nettopp hadde gått sporet. Emma for ut, men da hun kom til der vi hadde gått spor slo hun på det og fulgte det litt før hun igjen forsvant bak haugen.
Det gikk litt tid, men så fikk jeg beskjed på radioen om funn. Men det var Gry (trodde jeg...). Hun lå på andre siden... Hmmm...Hadde Emma fått ferten av henne og løpt over midtlinja rundt svingen der jeg ikke så noe??
Jeg gikk ivertfall ut til Gry, for hun skulle ha en annen tennisball, en med pip i... Men da jeg kom til Gry var ikke Emma der. Og hadde ikke vært der heller...hehehe hun var hos Bjørn (sorry Bjørn, at jeg trodde det var Gry på radioen...;-). Måtte skynde meg inn, fikk ropt på Emma og hun løp ut og fant Gry.

Lille Emma (ca 3mnd) på sitt første funn, et overværssøk på Dale:


Figurantene hadde med både tennisballer og gidbiter og skulle bruke begge deler, hver sin gang.
Jeg var på midtlinja og trente mest passeringer. Gikk ut en gang på hver side, sånn at Emma ikke skal vite om jeg kommer ut eller ei.
Hun gikk flotte utslag og hun hadde faktisk 3 blindslag, utilsiktet fra min side, men dog.
Først fant hun ikke Bjørn så jeg sendte rett over på Grys side. Hun hadde et flott slag og var bak Gry. Vind var det lite av så Emma kom inn uten å ha funnet Gry og jeg sendte over på Bjørns side igjen. Hun fant ikke Bjørn nå heller... Kom inn og jeg sendte på Gry som hadde flyttet seg litt.

Nå ble det funn og det gjorde det på de resterende slaga nedover. Kjekt med blindslag, selv om det ikke var meningen, men det er jo slik som skjer innimellom.
Men med en hund som Emma gjør det ikke noe, hun løp ikke mindre fordi om hun ikke fant noen... Hun er veldig motivert, veldig gøy!!!

Store Emma (ca 6 mnd), runderer på marka på Dale ved en tidligere anledning:


Hadde også lagt et grusspor til Emma, som til slutt hadde ligget i 2,5 time. Det ble for vanskelig, så jeg droppet å prøve så mye, var fornøyd med runderingen og med det gamle sporet :-)



Turbilder den siste uka:
Hellestøstranden




Sørmarka:


 

Ingen kommentarer: