tirsdag 10. september 2013

Rundering på Dalemarkene

Lørdag var vi på Dale for å rundere. I løypa ned mot stranda var det en bedrift ute på "skoi" med diverse poster og grilling i gapahuken... så den løypa ble fort gjort om til sporterreng...  Oppe ved T stien har vi brukt til rundering tidligere, men etter en hund og figuranter som ble oppspist av maur...! valgte vi å flytte oss ned på den store marka. Det var nok et lurt valg, selv om det var litt bløtt innimellom, etter fredagens uvær og styrtregn og tordenvær i timesvis. Det var også veldig varm denne dagen, og med alt vannet som kom fredagen, så var det skyhøy luftfuktighet... Det var så klamt og varmt at vi svettet bare av å stå i ro.

Isi fikk to spor, et etter Ronny og et som jeg la selv. Det gikk bra. Ronnys spor ble ca 4 timer og mitt ca 6. Isi finner det hun skal og koser seg på sporet :-)

Emmas første økt på marka: Hun hadde ca 12 slag og løp villig fram og tilbake på marka. Hun fikk en figurant inni jervenduk, så figurantene var godt skjult, selv på flate marka... så her måtte hun virkelig bruke nesen og leite.Gøy å se, for her har vi hele oversikten over hva hundene gjør.

Jeg gjorde en blanding av å kalle inn fra figurant/flying og gå ut og hente henne. Den blandingen funker fremdeles bra.
Jeg stoppet henne også en gang eller to, på midtlinja. Da setter jeg meg ned og hun kommer mot meg og får godbiter. En gang da hun kom innover litt bak meg, satte jeg meg ned. Da peilet hun seg fint inn mot meg, og jeg reiste meg da og hun passerte perfekt over på andre siden. Det virker!
De fleste gangene jeg setter meg og roper må hun nok ha belønning, ellers vil "trikset"  (triks i Ludo...? Hugo...?) vannes ut! Men innimellom kan det funke og få fine passeringer etter at hun har endret retning mot meg.

Men en gang gjorde jeg en skikkelig brøler selv da... Jeg ropte noe til figuranten og selvfølgelig hørte Emma meg og trodde jeg ropte på henne, *klasker meg i pannen*... Så hun kom løpende før vi var klar og hun fikk en "flagrende" figurant inni jervenduken... To bjeff, uten å stoppe opp, da hun så den rare fremtoningen, men hun løp bare videre og helt bort og fikk godis!

Hun løp også rett igjennom noen høye siv og rett over pytter og sølegrøfter... Det var veldig bra!
Jeg vurderte å gi påvirkning her for å være sikker på at hun gikk over pyttene/grøftene og så de høye stråa, det var jo varmt så fristelsen til å ville drikke var kanskje stor... men hun virket så klar og tent at hun overbeviste meg om at hun bare ville løpe for å finne figuranten - Flink jente Emma!!! Og jeg stoppet der, gikk ut og hentet henne og lot henne drikke på vei inn!


Noen bilder Trude tok med mobilen min:
Her flagrer både trekanten og bittet, det ser faktisk ut som hun
 har bittet i munnen, noe hun ikke har:

Midtlinja:

Figurant inni jervenduk:

 På vei inn fra en figurant:

Klar, ferdig...

"Runder":

Full fres utover:

Vi venter på tur:


Andre økta gjorde jeg ganske kort pga at det var enda varmere/klammere da. Det ble 6 slag og selv om hun løper uten å se trøtt ut, så kan hun nok være både varm og trøtt. Og når de er så unge er det viktig at ikke det blir noe negativt forbundet med søkene. Derfor valgte jeg å bruke godbiter som belønning.

Etter treningen tok jeg hundene med ned til stranda så de fikk bade og kjølt seg ned litt! Det var nok deilig i varmen!


Ingen kommentarer: