tirsdag 24. september 2013

300 m rundering!!!

Lørdag var vi i Vigreskogen for å rundere.
Jeg var i "lilleløypa" første økt. Emma er kommet svært langt, synes jeg, ift runderingen.
Hun starter uten påvirkning og figurantene er godt skjulte ute på 50 m. I lilleskogen er det så åpent så figurantene brukte ponshoer sånn at Emma var nødt å bruke nesen for å finne dem. De fikk både godis og ball og skulle leke vs gi godbit sånn ca annenhver gang.
Jeg gikk ut å hentet henne på første slag, tok henne så med inn. Så fant hun neste figurant og da gikk jeg ikke ut og vi fikk en fin passering. Passeringene er blitt veldig bra, jeg stoppet henne en gang, på midtlinja, for å belønne. Det var fordi hun kom innover et stykke foran meg og så ut til å bare ville løpe rett over der. Da jeg satte meg på huk kom hun fint inn og fikk godbiter :-)
Gikk ut og hentet henne etpar ganger til, men hadde flest passeringer. De er bra nå og hun løper også rett og fint ut. 

Hadde så mange slag som det er mulig her, uten å sy altfor tett... så det ble vel ca 10.

 Helen og Emma koser seg:


Andre økten var jeg i Storeskogen. Runderte 300 m!!! To figuranter ute og Stig på midtlinja,la opp til bare funn. Brukte kun godis her på denne økta.
Det gikk over all forventning!!! Hun er bare helt RÅ! Føles nesten som om jeg har en ferdig utlært, voksen hund... Hun løper rett og fint ut, uten påvirkning. Denne økta ville jeg få litt flyt og trene passeringer i tett terreng, samt at hun skulle få mange funn i denne løypa som vi bare har vært i 2 ganger tidligere, da med litt påvirkning.
Derfor var det viktig at hun fikk funn på hvert utslag. Figurantene fikk beskjed om å sitte og ikke gjemme seg veldig godt, bare være lette å finne. Det er så tett her at hun uansett ikke ser dem før hun er ganske nært.
De vanskelige figurantene i denne løypa får vi trene på en annen gang. Det var viktig å få funn her i dag.

Det var vel bare en eller to ganger hun ikke fant figuranten og den ene gangen ble det et fint blindslag med framdrift! Hun kom inn og suste over midtlinja og fikk funn der. Det var rett og slett kult å se hvordan hun taklet løypa og passeringene. På noen passeringer kom hun inn på skrått bakfra, men allikevel klarte hun å løpe beint utover de aller fleste gangene. Husker bare en gang der hun løp litt skeivt, der sendte jeg henne på ny.
Jeg må jo ha gjort noe riktig i innlæringen her - for dette gikk så det suste. 300 m , vi stoppet rett før "sorpehelvete"... Og Emma kunne nok gått lengre, hun virket ikke sliten... Men hun er ung og jeg må passe meg for å trene altfor lange økter ennå. Det blir mer lengde når vi begynner med planlagte blindslag :-)

Isi fikk et spor hun, som vanlig. Jeg prioriterer Emma i to økter rundering. Men Isi elsker spor, så hun er fornøyd.  Vi  hadde også noen sopp-plukkere ute og vandret i sporterrenget, men Isi lot seg ikke vippe av pinnen (eller av sporet...). Hun fant alle gjenstandene og slutten! Flinke "Gamlå" :-)

Etpar økter til med rundering for Emma nå, så tror jeg at jeg skal prioritere litt sportrening på NRH treningene. Greit med variasjon. Spor med Emma trener jeg stort sett andre dager/kvelder. Men nå når runderingen går veldig bra, kan vi trygt ta en pause fra den... (Hvis jeg klarer å ta pause da... det er jo så gøy å trene rundering med Emma...).
Men vi må igjennom endel spormomenter også - og det kan fort bli rasende (bokstavelig talt...) festlig.

Tror for første gang at jeg må ty til sporhansker... Emma drar som et "uvær", spesielt da vi begynte å gå i terrenget. Hun som var vant til asfalt/grus kunne plutselig rase avgårde i terrenget for der var spora lette å følge. Selv etter 2,5 times tur først og 2,5 times liggetid, så raser hun avgårde... For en "arbeidsmaskin" - jeg må rett og slett få litt kontroll på "galskapen"!

Jeg har de siste sporøktene gått tilbake til kun asfalt og terper på teknikken. Men må nok bruke litt tid på å få tempo noe ned. Vi jobber med å plukke opp gjenstander utenom sporet og komme mot meg med dem. Jeg har innimellom lagt gjenstander i spor som går i terrenget og noen ganger plukker hun dem og snur og kommer mot meg, mens andre ganger har hun det altfor travelt... Jeg stopper henne da, hun får ikke lov å gå videre før vi hun har apportert gjenstanden, noen ganger. Hun trenger å erfare at man tar "pauser" i sporet, bl.a. for å apportere gjenstander. Og at det faktisk er like så gøy som å spore (tror ikke Emma er helt enig, ennå..). Så jeg belønner masse og med gode godbiter, ball eller biteskinn.


Ingen kommentarer: