søndag 8. september 2013

Vi sporer også...

Vi holder koken på sportreningen, men etter at jeg begynte å jobbe igjen, bare "småkoker" det...
Men det blir litt sportrening hver uke. Jeg går foreløpig mine egne spor og dermed gjør jeg det utenom NRH treningene.

Har nå holdt på med vinkler på asfalt noen uker og ser stor forskjell. Da jeg startet med dette, og innimellom ennå, gnir jeg godbiter ned i asfalten for å få henne til å stoppe opp og faktisk kunne ha milighet til å finne vinkelen. Hun er mye mer oppmerksom nå, og har tatt fine vinkler uten godis også. Jeg brukte kritt og lagde merker hvor jeg gikk, hvor jeg vinklet osv, men jeg har sett at hun faktisk lukter krittet, og da begrenser jeg bruken av det. Prøver å gå langs asfaltsprekker og så legge vinkel ved et punkt som er lett å huske....

Har også begynt å veksle mellom asfalt og terreng. På et spor har hun hatt 6 ulike underlag: Vi startet på asfalt, så over på jord, så mer asfalt, høyt gress, barnåler, plengress, grus og sluttet på gress. Det gikk bra, og jeg har begynt å bruke sporline nå, slik at hun skal få gå litt lengre fra meg. Det virker greit, spesielt på de litt lengre spora! Hun har også gått rene terrengspor og de blir gjerne noe lengre enn asfaltspora.
Asfaltsporene har jeg gått omtrent ummiddelbart, max 15 minutts liggetid, mens vegetasjonssporene har fått litt liggetid, et opp mot 3 timer. Har bare gått 3 ordentlige skogsspor, fra ca 100 m opp mot 300m.
Det er vanskelig å filme spora nå, så det blir det lite av, men her er litt filming fra to ulike spor.

Deler av et spor søndag 8 september:


Hun drar mye i sporlina, så jeg må lære henne å gå roligere i skogen/på vegetasjon... Når spora er innlært på asfalt/grus, blir jo skoggspora veldig "synlige"/enkle og hun "koster på", den lille duracellen min...
Vi får se hvordan det går etterhvert som vi får øvd mer på dette.

I tillegg til sporing, trener vi på å apportere små spor/feltgjenstander. Hun plukker opp og kommer mot meg. Jeg klikker og belønner på ulike tidspunkt alt etter som hvor vanskelig/lett jeg tror det er. F.eks med forstyrelser belønner jeg bare hun tar den i munnen, og ved lettere miljø/gjenstander har jeg også ventet helt  til hun er borte hos meg.
Har også lagt en gjenstand i et spor, merket i et tre hvor den lå, for jeg vil ikke at hun går forbi dem. Hun stoppet og tok den i munnen, jeg belønnet da. En annen gang kom hun mot meg og helt bort til meg med gjenstanden.

Her kommer hun med gjenstanden.
Trodde jeg skrudde av videoen, men gjorde nok ikkje det...
så hele belønningssekvensen høres...


Noen skikkelige regnværsdager har vi hatt i det siste og da har vi trent litt LP inne i garasjen i borettslaget. En stor garasje som også er fin til å gjemme tennisballer i.






Uvær har vi også hatt... verste i "manns minne".
Sånn hørtes det ut her fredag kveld. Godt jeg ikke har tordenredde hunder:

Ingen kommentarer: