lørdag 14. desember 2013

Juletrening

Regn og storm tok en liten pause på lørdag. Da hadde dio 06 den årlige juletreningen. Ikke mye som minnet om jul da. 8 - 9 grader og grønt og fint!
Dette er en uhøytidelig trening med litt andre oppgaver enn vi vanligvis gjør. Og til lunsj, grilles det!

Vi var på Alsvik. Der er det flere grillplasser og brukbart terreng, selv om flere enn oss ville ut å nyte en dag med oppholdsvær og lite vind...

Som i fjor var første oppgave at to lag skulle dele på å finne hverandre innenfor 300 m med gapahuken som midtpunkt. Vi aktiverer nærhetssirkelen/alarmen på gpsèn og bruker orienteringskart.
Det var 5 stk med på hvert lag. Jeg var med på lag 1 som skulle søke først. Så vi satt inni gapahuken mens lag 2 fikk 20 minutt på seg til å gjemme seg. Så gjalt det å finne flest mulig ila en time! Mortens hund var sykemeldt, så han holdt orden på klokkeslett osv, veldig bra og flott og ha en som hadde oversikten.

Det var Emma som fikk prøve seg i søket. Vi har jo ikke melding, så alle på lag 2 fikk beskjed om at hvis Emma eller Ask kom, så var det direkte belønning og at man ev brukte radioen til å lose oss til dem :-)

Vi søkte i 1 time, men det var ingen som var gjemt i vår teig... Derimot var det 3 stk i Herman sin, så han fikk mange funn, vel fortjent oppi den bratte ura...

Men Emma fikk funn av Morten, som jeg avtalte med, da vi nærmet oss slutten. Gapahuken/ko, der Morten oppholdt seg, var nemlig i min teig... Men Emma fikk ferten av ham og de andre som var der, litt før jeg trodde, men de tok det på strak arm og Morten belønnet henne med pølser til jeg kom. Det var greit å gi henne et funn, for vi har jo aldri søkt i 1 time uten funn tidligere... ;-)
Også Ask og John gjorde funn, og da var 4 stk funnet da timen var over. Sonja var ikke funnet, hun var i et område der Sylvelin ennå ikke hadde fått søkt av.

Etterpå var det vårt lag til å gjemme seg. Det er også gøy å prøve å finne vanskelige gjemmesteder innenfor "sirkelen". Det gjelder jo å ikke bli funnet, slik at eget lag vinner. Jeg hadde sett en bunkers da jeg og Emma søkte og fant ut at den var et greit gjemmested.

Utsikten fra mitt gjemmested:

Jeg lødde opp noen store "mursteiner" i åpningen for å prøve å gjøre det vanskeligere:

Men Paul og Otto fant meg, men heldigvis var ikke Trude og John funnet da timen var over, så da fant lag 2 3 stykker og lag 1 vant!!! Og premien var en pose twist som alle fikk kose seg med!

Mens grillen ble startet, tråkket jeg opp et feltsøk, der vi gjemte 10 stk gaver, som alle hadde tatt med seg (en hver). Så skulle hundene, en og en, sendes ut i søk og hundeføreren fikk gaven hunden fant!

Dette fikk Isi være med på. Hun fant raskt en gave, men begynte å bite av papiret for å komme til innholdet... så jeg løp ut for å "redde" gaven..  Det var ikke hundegodis, som jeg trodde siden hun beit av papiret, men en fin pyntefugl!  Godt hun ikke klarte å ødelegge den.

Her er noen bilder fra feltsøket og grillingen, fikk dessverre ikke tatt bilde av alle:
Gry og Silja

Helen og Mist:

Sylvelin og Alva, dagens største og tyngste pakke:


Det grilles og ordnes til:



Hundene ble satt i tre i nærheten av der vi grillet. Fint for Emma å øve seg på dette. Hun hadde også på dekkenet (Isi sitt gamle), og jeg ser at treningen på å la vær å bite på det, har hjulpet! Ingen tendenser til å bite på det i dag, og hun satt stort sett fint i treet, kun litt bjeffing på noen turggåere.
Jeg har trent på å ha på dekken innendørs, etter at hun først hadde ødelagt et gammel et, som var Pia sitt...
Inne kan jeg ha henne under oppsyn og stoppe henne hvis hun biter på det, og belønne når hun lar være.
Hun har bitt litt på dette også, men jeg fikk sydd det sammen. Hun får ikke noe nytt i år, det er sikkert. Nete år får hun "Back on track" dekken!

Emma oppførte seg fint når hun var bundet i treet:

 "Tilvenning til dekken-treningen" innendørs:

Trude tok også noen bilder.
Fine Isi, hun er et godt forbilde for Emma, alltid samlet og rolig:

Emma:
 

Litt info før start



Mine bilder igjen. Fra en liten tur etterpå:


Ingen kommentarer: