søndag 29. desember 2013

Trening på sporoppsøk og litt diverse

Det har blitt litt sportrening i juleferien, men ikke så mye som jeg hadde håpet. Vi har hatt et aldeles forferdelig vær her. Mye vind, oppimot storm flere dager og massse regn... Rett og slett ufyselig! Og ikke noe vær å drive innlæring av oppsøk som var endel av planen for romjulstreningen. Planen var også å få gått litt eldre spor, ivertfall ca 3-4 timers spor. Men det ble det lite av også gitt....  Men heldigvis går vi, forhåpentligvis, mot bedre tider, vår og sånn.

Men startet med litt oppsøkstrening. Følger fremdeles anbefalingene fra boka "Spårhunden och lukterna" og der deler man opp oppsøket i enda mindre deler enn jeg er vant med fra tidligere.

For det første er oppsøkstreningen noe av det siste man introduserer hunden for. Man ønsker i tidlig innlæring av spor at hunden blir satt direkte på/i sporet, i rett retning. Etter masse erfaring her, med hvilken vei sporet går, mener man at hunden er blitt "hjernevasket" på å gå rett vei. Så nå, etter å ha trent spor i noen måneder, både asfalt, grus, gress, skog, overganger mellom ulike terreng, vinkler, varierende liggetid og varierende lengde, så er tiden inne for å begynne å lære Emma oppsøk.



Man tenker seg også at oppsøket deles inn i:
1. Retningsbestemmelse
2. Finne sporet (og så retningsbestemme)

Man begynner med å trene på å retningsbestemme sporet.
Prøvde for første gang for noen dager siden. La 2-3 korte spor. Nå skal ikke hunden finne sporet, så jeg går helt bort til sporet. Når hunden slippes ned mot sporet, skal den finne rett retning. Man starter tilnærmet likt som tidligere, dvs i omtrent rett retning, så dreier man mer og mer på vinkelen mot sporet. Til slutt vil man sette hunden ned på sporet i motsatt retning, og den vil allikevel snu og finne rett vei. Ikke før da, starter man å øke avstanden til sporet.

Bilde fra boka indikerer hvordan man kan sette hunden ned mot sporet fra ulike vinkler:




Emma ble satt på . Jeg sporet på kort/grønn mark og stakk pinner mer sløyfer på for å finne de igjen...  Ca 2-3 meter. Brukte kort line og halsbånd. Tips er å ha feks to ulike farger, rød for der sporet starter og gul der det slutter. Det er heller ikke lurt å gå rett mot sløyfa, men heller et sted i mellom de to sløyfene.

Første økta la jeg opp tre korte spor og de lå i ca 30 minutt
1. satte henne på omtrent rett vei/ikke særlig vinkel, fra venstre
2. Litt mer vinkling fra venstre
3. Nesten 90 grader, fra venstre
Alle tre gikk bra! Men første gang var jeg for nært sløyfa (og pinnen), så hun ble litt opptatt av den...

I dag la jeg ut tre nye, korte spor, og brukte røde og gule sløyfer (for sist rotet jeg litt med hvilken sløyfe som var starten/slutten)... Sporene lå i 2.5 time. Gikk inn fra høyre side denne gang. Brukte ball som ble kastet. Hun var litt overasket for den kom veldig raskt etter at hun var startet rett vei. I boka anbefaler man å ikke trene for mye og for ofte på dette, siden man avbryter (og belønner) rimelig raskt etter starten. Noen hunder kan tro de blir avbrutt fordi de gjør feil og kan begynne å prøve å gå motsatt vei (bakspor).
"Oppsøket", spor nr:
1. satte på uten noen særlig vinkling
2. Litt mer vinkling
3. Ca 90 grader

Dette gikk også veldig bra! Bedre tror jeg for sist blåste det litt mer, i dag var det nesten vindstille, noe som nok er en fordel i starten.

I tillegg fikk hun begge gangene et litt lengre spor ( 150 - 200 m) på markene, der fokus var vinkler. Brukte pinner/sløyfer.Ene gangen fikk hun godbitdepoer underveis og andre gangen ble tennisballen kastet. Her var det noen skikkelig bra vinkler, mens andre var slik at hun gikk forbi og så stoppet og fant sporet igjen. Lurt å gå med kort line og ikke la henne gå langt fra meg. Være obs på at jeg ikke stopper/holder igjen før vinkelen. Det kan bli et ubevisste tegn til hunden om at nå kommer det en vinkel.

Julebilder ellers, her fra tur på julaften. Ikke så værst vær denne dagen:

I juleselskap, "Hundeavdelingen" (Safi, Emma sittende og Isi liggende):

Emma har funnet sin favorittplass, litt høyt for å holde oversikten...

1. juledag var begredelig med masse regn og vind:


2. juledags selskap, plutselig var det plass i sofaen og da kom Emma. 
Det er lov med hunder i sofaen her, det er hos mine foreldre og de har hund selv, også i sofaen:

2 juledag var det også en leteaksjon, på Sola, etter to søsken på 5 og 7 år. Jeg var akkuratt kommet fram til selskapet og hadde ikke med meg klær eller noe... men sa jeg kunne komme ila en times tid. Fant fram og fikk låne noen klær for å slippe å kjøre hjem først. Da jeg ringte OL for å si at jeg kom, var de akkuratt blitt funnet inni en bil. I god behold heldigvis :-) Så da fortsatte selskapelighetene.


Koser seg med en av julegavene:

Masse rotvelter. Gro tok bilde og jeg er i hullet og plutselig stod Emma på toppen...

3 juledag, fredagen. Emma fikk omsider ny sele:

Fredag kveld kom nok en utkalling til leiteaksjon for Isi og meg. Denne gang på Preikestolen. Jeg måtte si at jeg ikke kunne komme. Det er ikke alltid like lett, men hadde ingen til å passe på Emma og vil ikke at hun ligger i bilen i mange timer, som det fort kan bli når man reiser til heis. Heldigvis ble også denne savnede, en mann på 21 år, funnet ganske raskt etter at folkehjelpen gikk ut. Takk og pris for at de bor så nært dette området. Det er mange leiteaksjoner der turister roter seg bort. I tillegg var været denne kvelden helt forferdelig. Ferja mellom Lauvvik og Oanes var innstillt pga vinden og det pøsregnet kraftig. De tre hundene som var på vei, kom ikke ut i søk.

Søndag 29/12: Tur med Gro og hundene til fossen på Sviland, i oppholdsvær, faktisk:




Ingen kommentarer: