lørdag 21. desember 2013

Ukas asfaltspor

Denne uka trente vi onsdagskveld i Sørmarka. Her er mange parkeringsplasser, og man får også skogsspor og hvis man ønsker, krysning/sporing langs grusvei. Der er jo rimelig mange andre turfolk her til vanlig. Men jeg tenkte at en mørk onsdagskveld ei uke før jul, da kan det vel ikke være så mange...
Vel, det var en del, bl.a. så kom noen rulleskikursdeltakere, unger var det faktisk...(er ikke de inne og spiller PC spill da...?). De "flaksa" rundt over sporet til Emma... Ivertfall deler av det...
Men jeg ville jo prøve. Sporet hadde ligget ca 30 - 40 minutt. Det er jo det som er utfordringen når asfaltspora skal ligge litt, nemlig at da kan man få forstyrrende folk/fert rett i sporet... Det unngår man som oftest når sporet er helt ferskt.

Akkuratt der jeg startet hadde rulleskigjengen vært så jeg gikk litt videre og satte henne på. Hun fant greit sporet og fulgte det flott til første vinkel. Der rota hun veldig, og jeg tenkte om det enten kunne være rulleskifolka eller det at vinden stod rett mot oss. Til slutt tok jeg henne med over det vanskelige partiet og etpar meter ned i parkeringslommen. Da var det på sporet igjen. Nå gikk det veldig bra og hun tok både vinkler og en overgang gjennom hekken til neste "lomme". Jeg belønte mange ganger og stoppet henne etter ca 200 m og avsluttet/lekte. Visste at mot slutten av der jeg hadde tenkt, der hadde rulleskifolka også vært. Tydelig at mange folk, selv om det var rulleski, hadde gjort dette vanskeligere enn hun er vant med. Kanskje jeg burde ventet og latt asfalten få luftet fra seg deres fert, men jeg var litt redd for at de skulle komme tilbake på nok en runde...
Etterpå la jeg ut 3 stk korte spor på asfalten de også, med en vinkel i. Skulle avslutte rett etter vinkelen.

Mens jeg ventet trente jeg litt lydighet. Det må jo gjøres det også, og når jeg først setter igang synes Emma det er veldig gøy og hun er så flink! Håper min motivasjon blir bedre til våren, for det er jo litt gøy, også dette...
Etter ca 20 minutt ville jeg gå vinkelspora. To av de tre gikk veldig bra, tok vinkelen fint og ble belønnet rett etterpå, men den siste vinkelen gikk hun rett forbi og rota fælt... så da gikk vi bare vekk og lot spor være spor... Noe gjorde at det var vanskelig der, jeg vet ikke hva. Men hundene trenger jo ikke belønnes hver gang heller, og her var det ikke noe å belønne...

Lørdag var det endel juleting som måtte gjøres på formiddagen. Men etterhvert kjørte jeg til Sviland. Fikk lagt ut et 250 m langt grus-og asfaltspor. Så gikk jeg tur i en times tid før sporet skulle gåes.

Startet på grus og hun fant sporet fint. Jeg visste at en mann med hund hadde gått i området, men ikke akkuratt hvor han hadde vært. Emma fulgte veldig flott grussporet og vinklet riktig vei i "krysset".
Da vi kom til asfalten blir det hakket verre å følge. Da ser jeg tydelig hvor mye enklere grusspor er... Men hun fikk litt tid og så kom hun igang på asfalten også. Etpar vinkler var bra, mens en var det mye rot i. Hun dro veldig mot terrenget her og jeg holdt først igjen, før jeg faktisk fulgte etter henne litt i terrenget langs kanten. men det var jo ikke noe spor her, så hun begynte å vimse og stoppet, så vi gikk tilbake til asfalten. Nå fant hun fint sporet videre... Hmm... rart, på akkuratt samme sted, der hun slet for litt siden...

Mot slutten gikk hun veldig bra og jeg fikk en bra belønning der jeg hadde tenkt å stoppe!

Litt video fra rett etter at vi startet og ca 100 m av sporet:

Ingen kommentarer: