lørdag 14. desember 2013

Spor på en onsdag

Onsdag var det sportrening med Emma. Jeg hadde tidligvakt og ville reise til terrenget og gå spor i dagslyset til en forandring.
Så allerede 14.30 var jeg igang med å legge ut et skogsspor som skulle få litt lengde og få ligge litt.
Deretter la jeg ut et kort grusspor på banen og et asfaltspor som var ca 200 m.

Så gikk jeg og hentet hundene og gikk på tur oppi skogen. Hadde bestemt meg for å gi asfaltsporet også mer liggetid, og Emma har godt av å løpe fra seg litt før hun gjør slike konsentrasjonsoppgaver.
Så etter 45 minutt på tur, prøvde vi på asfaltsporet.
Det gikk veldig, veldig bra! Tror det med å øke liggetiden var lurt. Hun fant starten veldig greit, jeg startet henne ca 0,5 m før. I alle vinkler hadde jeg tråkket godt fram og tilbake og i noen lå det godbiter.
Hun gikk konsentrert og fint og jeg belønte ofte. Klikk og godbit. Sikkert 5 ganger på de første 50 metrene. Jeg ville raskt "fortelle henne" at hun gjorde det bra! Jeg har de siste ukene trent veldig korte asfaltspor (se et tidligere innlegg) og det ser ut til å ha virket bra!

Etterpå tok vi skogssporet. Det begynte å skumre, kl var ca 16, og jeg glemte selvfølgelig hodelykta... Sporet ble bare 1.5 time gammelt så det gikk i godt tempo... Men hun stopper ved godbitdepoene og farten er betydelig mindre enn da jeg startet med skogsspor.
Hun får med seg vinkler, selv om hun noen ganger går noen meter før hun oppdager at sporet er borte... Hun er mer nøye på eldre spor, for da er farten lavere, og det er da enklere å raskt oppdage at sporet vinklet. Gleder meg til juleferien, for da skal det prioriteres litt eldre spor :-)

Jeg hadde også gått ut på grusveien, der hadde jeg gått nedover den ca 10 m og lagt ut godbiter et stykke i starten. Da Emma kom dit, fòr hun først over på andre siden (derfor må aldri sporet legges rett over og ut i terrenget). Da hun undersøkte grusen etterpå fant hun sporet med godbiter i og fulgte det fint nedover grusveien. Og der jeg gikk over veien og ut i terrenget, der fulgte hun fint etter.
Ute på andre siden gikk det fint oppover, men lina glapp meg et stykke uti der. Så da fikk jeg øvd Emma på innkalling fra sporet... det tok sin tid, men dette er det veldig bra å øve på! Gav henne super belønning da hun kom tilbake og så fortsatte vi. Jeg hadde jo hengt opp en og annen sløyfe, men skumringen og det at jeg hadde glemt lykta, gjorde at jeg ikke så noe til dem... Så her var dt bare å følge etter hunden og jeg var spent da jeg så på gpsèn etter at vi var kommet til slutten.

Sporet var ca 600 m og her er sporloggen:


Rett etter skogssporet gikk vi grussporet, det var nå nesten 2 timer gammelt. Det gikk bra ivertfall  halve sporet, men det var nå blitt så mørkt så jeg  så ikke om hun gikk helt rett etter at vi rundet "fotballmålet". Noen strekninger er enklere å huske. Derfra hadde jeg gått serpentiner og jeg klarte ikke å se hvor nøye hun var, selv om jeg hadde sparket litt i grusen, jeg så ingenting pga mørket.... Men hun fant slutten, som var noen godbiter, så helt galt var det nok ikke :-)

1 kommentar:

John sa...

Ser ut til at vi kommer frem til mye av det samme når det gjelder spor. (og da er det jo veldig bra at du ligger litt foran meg sånn at jeg kan få bekreftet at det jeg tenker "stemmer") ;-) Jeg opplever også at sporene går bedre når han har fått frest fra seg litt først, så kanskje det å kjøre et skogsspor eller noe slikt før asfaltsporene, og gjerne også øke liggetiden på dem litt, kan være en god vei å gå. :-)