fredag 20. juni 2008

Gammelt spor

I går (torsdag kveld) da jeg og Gro + hundene var på tur på Sviland, fikk jeg en idè om å legge ut et spor til Isi til fredag kveld.
Vi gikk begge to + hundene en liten runde oppe på høyre siden av den øverste grusveien. La ikke ut noen gjenstander eller slutt for jeg hadde ikke med meg noen...

I dag kjørte jeg opp en stund etter jobb. Orker ikke all køsittingen utover mot Sandnes, så klokka ble 17.30 før jeg kjørte.
Da vi gikk oppover mot sporet hadde det ligget ca 23 timer. Hadde ikke de helt store forhåpningene, fordi det i natt og i dag har "regna kattunger". Skikkelig kraftige regnbyger har det vært hele dagen.
Først måtte jeg legge ut slutten. Bandt Isi i et tre litt vekke og gikk "tilfeldig" bortover der sluttsløyfa hang. Tok opp godbitboksen og "kongen" og la dem "diskre" ned. Gikk så tilbake til Isi.
Hun hadde imidlertid fått med seg (selvsagt...) at det var noe på gang. Hun stritta imot og ville ikke gå videre oppover grusveien... Typisk! Det er jo bare latskap som gjorde at jeg ikke gikk opp med slutten FØR jeg hentet Isi.
Ja, ja, fant startsløyfa, men Isi var bare opptatt av å komme seg nedover grusveien...
*klasker meg i pannen og tenker dumme dumme meg...*
Roer ned litt og satte så Isi direkte på sporet. Da gikk det visst et "lys" opp for henne...
"Her er spor"!
Hun fulgte sporet innover, men gikk av i første vinkel. Det var nok lite fert igjen etter all regnet. Men det var høy vegetasjon (lyng, blåbærlyng), så litt fert var det nok for etter litt "rundtomkring" fant hun sporet igjen.
Hun gikk ivertfall i rett retning og der så jeg at vi var ved siden av ei lita rød sløyfe som jeg hang opp i går. Så følte jeg hun dreide for mye ned mot veien. Hun visste jo at der var det "noe"...men så så jeg en liten rød sløyfe til. Vi var på rett spor!
Så så jeg plutselig en stor orange sløyfe. Hmm.. hadde ikke hengt opp det i skogen, nå var vi nok på feil sted... - men det var jo slutten :-)
Sporet var så kort (ca 200 m) og det var uvant at slutten kom så raskt. Kunne heller ikke se grusveien pga den tette vegetasjonen.
Har en følelse av at hun har kuttet en del av sporet, men er ikke sikker. Min hukommelse i slikt terreng er litt "variabel"...

Uansett så kom hu seg igjennom sporet på en fin måte selv om det hadde ligget i omtrent et døgn med tildels store nedbørmengder.

Neste gang skal jeg legge ut slutten så ikke Isi ser det :-)

Ingen kommentarer: