lørdag 14. juni 2008

Trening på Tjørn

I dag var vi 4 stk som reiste opp til Tjørn for å trene praktisk og spor.
Det var litt mer normalt "Tjørnvær" i dag. 5,5 grader og lett regn når vi startet. Det bedret seg endel, ble mest oppholdsvær, men litt småregn og det var 8 grader når vi var ferdige.
Men det var altså 20 grader mindre enn det vi hadde her oppe sist helg.

Først la vi ut spor. Frode D la ut et spor for meg. Utfordringen i dag var sau. Da vi kom kjørende var det endel sau på høyresiden og der ville jeg ha sporet. Det var første spor med saueforstyrrelser i år, og da er det alltid litt spennende.

Men først fikk Isi søke i en teig. Jeg ønsket å søke i et område vi ikke har søkt i tidligere. Det var på venstre siden av veien, på baksiden av Nonsfjellet. Teigen var ca 200 x 500 m og veldig ulendt. Det var tilogmed ganske tett bjørkeskog baki her og masse knauser og skrenter og urer å avsøke. Spennende terreng som vi må bruke mer!

Gro Elin gikk ut i teigen og gjemte seg.
Søkte i ca 1 time før Isi slo oppover på en topp. Der oppe løp hun litt rundt og det var tydelig at hun hadde mistet ferten. Så forsvant hun og kom ikke tilbake...
jeg lurte litt etterhvert og gikk etter henne oppover. Så sier Gro Elin på sambandet at Isi er hos henne og får belønning. Hun fikk gå rett i lek, fordi posen med pølser ramlet ut akuratt da Isi kom og da belønnet Gro Elin likesågodt. Det er jo helt greit, for jeg lar ofte Isi gå rett i belønning.

Gro Elin kunne fortelle at vinden vekslet veldig og at Isi hadde brukt tid på å lokalisere henne. Hun hadde løpt rundt henne og lett en stund. Godt hun ikke gir opp. Når hun først har fått indikasjoner på at her er det folk, så leter hun til hun finner dem.

Her er loggen over der jeg gikk. De svarte strekene er sånn ca teig grensene. Måtte innimellom utenfor teigen pga bratte skrenter. Sendte Isi ganske mye både oppover og nedover, spesielt da jeg gikk ca midt i teigen, så mer terreng enn det som vises her er gjennomsøkt:


Etter lunsj gikk vi sporet. Da hadde det ligget mellom 3,5 og 4 timer. Det hadde vært tre sauer ved de tre stolpene som var starten på sporet, så dette kunne bli spennende.... Isi tok sporet fra veien og dermed et stykke fra stolpene. Og da vi kom dit sauene hadde vært så merket jeg ikke så mye til det. Hun snuste litt ekstra men durte så videre. Litt vanskelig i dette hullete terrenget når sporene er så ferske. Det går fort... men det gikk bra med beina mine også denne gangen.

Sporet gikk oppover mot vannene og langs det ene før det gikk nedover mot veien. Nesten nede ved veien kom vi igjen inn i et område der jeg så sau i morges, men det kunne jeg ikke merke på Isi. Vi fant alle 9 gjenstandene, dvs jeg fant to og Isi apporterte 7 og hun fant slutten!
Sporet var ca 1,5 km.

Ingen kommentarer: