søndag 25. januar 2009

Fin tur i Lundekvamområdet

En deilig tur sammen med Gro og hundene i dag. Vi kjørte til parkeringsplassen på Myrland.
Været var bra, sol og ca 3-4 grader, litt vind. Vi startet fra parkeringsplassen ca kl 13.15. Litt snø enkelte steder, men ikke mye, kun et lett dryss på bakken...men det var litt glatt enkelte steder. Vi gikk på fin sti mot Lundekvamgården. Bare ruiner igjen av den gamle gården selvsagt. Vi gikk videre mot Måkatjønn.


Bildet er tatt på vei tilbake mot bilene, klokka er ca 16.30 og det er lyst enda, men et flott blått lys over Måkatjønn:


Da vi var helt oppe ved vannet sier Gro plutselig "hva er det der"..? Jeg ser i den retningen hun peker og da sier hun "Det er jo en elg"...!! Jeg ser den også, i omtrent 10 sekunder, før den tverrsnur og forsvinner mellom trærne. Hundene så ingenting. Vi ventet litt og gikk så opp for å se om vi så spora. Vi gikk litt rundt der vi trodde den stod og plutselig ser vi spor. Den var faktisk mitt på den merka turstien!

Her er sporet etter elgen, sannsynligvis i det den har snudd og løper fra oss:
Bildet er tatt av Gro


Det er lenge siden jeg har sett elg. Den har forsvunnet fra de fleste områdene der vi vanligvis trener og går tur. I "gamle dager", da vi trente på Bråstein, så vi elg både titt og ofte, også på Sviland traff vi stadig på elgen.

Vi gikk videre ned til den nedlagte gården på Sandal. Der hadde vi pause med kakao og litt å spise:


Så bar det videre opp lia igjen mot den gamle Maudlandsgården og så videre opp til Måkatjønn igjen.
En deilig tur på ca 9 km og det gjør skikkelig godt for både kropp og sjel.
Hundene løper løse hele tiden og storkoser seg. Klokka var faktisk over 17 da vi var tilbake ved bilene og vi hadde vært på tur i ca 4 timer, og enda var det nok lys til at lyktene lå ubrukte i sekken - det går definitivt mot LYSERE tider!!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spennende å treffe på elg. Vi traff på noen når vi orienterte i Mosjøen området i sommer. Har ikke sett noen her nede enda :)

Tone sa...

Ja, det er flotte dyr. Det er blitt betydelig mindre av dem, tror jeg...Ivertfall i de områdene vi trener. Tidligere så vi titt og ofte elgen og ikke minst spor og bæsj...
En gang traff jeg tre store elger på Bråstein. Det var i en ganske bratt oppoverbakke med mange trær og jeg så egentlig bare ørene dems over/blant tretoppene. Hundene (Pia, Anya og Chrissi) bjeffet og da jeg så ørene, bråsnudde jeg og gikk raskt tilbake den veien jeg kom ;-)
HUsker Hugo en gang traff på en, også på Bråstein, den stod og trampet og gravde i bakken.. Da tror jeg Hugo raskt kom seg derifra..he..he..
En annen gang var ei elgku og kalven hennes like bak bilene, der vi parkerer på Sviland.
Lurer på om det er folk som går tur, trener osv som "jager" dem unna, eller om det er jakta som tar knekken på dem (bokstavelig talt)??