fredag 4. september 2009

Gamle spor

Onsdag kveld gikk Isi og jeg to spor som var 23 timer gamle.Jeg gikk de ut selv på tirsdagen.
Det første sporet var bare 200 m og med mye gjenstander, den første allerede etter få meter. Det var en t-skjorte i starten. Sporet gikk veldig bra. Hun fulgte sporet veldig nøyaktig, fant alle gjenstandene og det var lite sirkling, kun en gang like før slutten.

Neste spor tok vi med en gang. Også her en startgjenstand (godt utsvettet t skjorte...). Starten gikk fint og vi gikk vel ca 200 m før første utfordring kom.
Hun mistet sporet i en vinkel og lette og lette. Det som er utfordringen når man går sine egne spor, er jo at man ønsker å hjelpe hunden å finne det igjen. Da gjelder det å ha is i magen og vente...og vente..og så vente litt til. Isi lette etter sporet mest på ene siden og jeg visste jo at det vinklet andre veien. Men her tror jeg at jeg klarte å stå stille og bare la Isi jobbe. Brukte lang tid på sporet, mye pga dette. Slettet sporloggen da jeg startet søket på leiteaksjonen... hadde helt glemt å lagre det, så jeg får ikke sjekket tiden jeg brukte, men tror det må ha vært ca 45 minutter. Sporet var ca 700 m.
Men omsider fant hun sporet igjen (og ja da var min tålmodighet for å hjelpe henne faretruende lav...). Siste del av sporet lå i lerkeskogen og det gikk overaskende bra. Her er jo mest barnåler, men også litt gress innimellom. Terrengskiftene klarte hun bra. Slutten lå nede på "marka" i sandtaket og de siste 100 m over marka her var meget bra. Hun var nøyaktig og med godt drag i lina :-)
Håper vi kan få til flere slike spor, og at andere går dem ut for meg. Det er ikke helt det samme å gå egne spor, selv om det er en grei erstatning i motsetning til å ikke få gått gamle spor. Jeg har en tanke nå om at jeg i en periode bare skal gå gamle spor (fra ca 15 timer og oppover. Jeg tror at hvis jeg nå konsentrer meg om det, uten å blande inn "ferske spor", så vil de gamle sporene bli bedre og bedre. Litt som å lære henne at spor - det er dette ( gamle spor). Aner ikke om det er riktig å tenke slik, og hundene må jo klart også kunne gå ferskere spor, men det tror jeg ikke er noe problem for Isi. "Time will show" :-)

Ingen kommentarer: