mandag 14. september 2009

Søk i vann på Tjørn - del 2 søndag


Etter lørdagens våte avslutning, dvs vått fra skyene... (det kom etterhvert både tåke og mye regn... ) så kom søndagen med et kjempeflott vær! Sol fra knallblå himmel og varmt nok til å gå uten jakke - herlig!!!

Sjekk dette været, helt utrolig bra:
(Isi i søk ca midt på bildet :-)


I forbindelse med samlingen på Tjørn denne helga var vi også søndag klar for søk etter folk under vann.
Denne dagen var det de A godkjente som skulle få søke etter dykkeren "vår", Kjetil, fra Vest Agder ifm et litt mer reelt søk.
Etter lørdagens vellykkede trinnvise trening gledet vi oss til å prøve på en mer avansert oppgave.
Det var Krissi med Snuppa og jeg og Isi som laget et søksopplegg. Kjetil dykket ned i vannet og vi skulle ha ham et annet sted enn på lørdagen. Vi ville sikre oss at ikke hundene kjente igjen det stedet fra lørdagens trening og at det i seg selv gav dem noen forventninger.
Krissi startet og gikk mot midten på vannet. Vi visste ikke eksakt hvor Kjetil var, men de løste oppgaven på en glimrende måte. Vi ville ikke ha noen "hjelpemidler" inne på land, feks en snor til å signalisere til ham ol, for vi ville ikke at ddet skulle være noen forstyrrelser der for hundene. Derfor utstyrte vi oss med litt forskjellig for å kunne signalisere når det var påvisning og han skulle opp. Vi hadde med oss en fløyte, to steiner.. og Kjetil hadde en radio inni tørrdrakten slik at han muligens kunne høre oss.

Jeg hadde allerede startet søk på land med Isi, for å få gått litt før hun kom ned til vannet.

Her er vannet vi skal nedover mot etterhvert - kjempeflott utsikt her oppe i lia og med et slikt vær så kan det nesten ikke bli bedre:


Da Krissi var ferdig var jeg et stykke opp mot Trollarinda og gikk nedover mot sør/østenden på Merstadvatnet. Hadde nå vært i søk i ca 1 time.

Da jeg var ca 200 m fra vannet fikk Isi en sterk markering og fòr nedover mot vannet.

Her er Isi som en svart prikk på vei nedover. Hun har allerede ferten av dykkeren som ligger noen meter under vannet der nede et sted:


Hun løper ute av syne for meg... filler`n og..., kjekt å se når de jobber med dette. Kontaktet Krissi på radioen. Hun satt ute av ferten for Isi, men var på andre siden for å følge med. Hun skulle gi beskjed hvis hun så Isi nede ved vannet. Jeg gikk etter selv også og så at Isi jobbet intenst borte ved den lille "skogen" med trær like ved vannet. Hun hadde nok mistet ferten igjen, for hun kom inn mot meg. Jeg var usikker på om det var sporene til Krissi hun hadde fått ferten av. Gikk så nedover mot enden på vannet og dreide deretter oppover for å gå langs vannet. Så plutselig løper Isi nedover igjen.
Vi er nå ca 100 m fra vannkanten. Jeg skynder meg etter, vil gjerne se... Krissi sier på radioen at Isi er omtrent på samme sted som sist og at hun nå er helt nede ved vannet.
Fikk så beskjed om at hun hadde hoppet uti og svømt litt utover før hun hadde tatt bittet og svømt i land.

En klissvåt Isi dukker etterhvert opp med melding:


Fikk beskjed fra Krissi etter hennes søk, at Kjetil ikke hørte noe på radioen, heller ikke fløyta. Det han hørte var når hun slo to steiner mot hverandre under vann.
Jeg tok Isi i lina på påvisningen. Jeg snakket med Krissi på sambandet og Kjetil hadde faktisk hørt litt knitring, og da dette kom etter at han hadde sett Isi uti vannet, regnet han med det var påvisning. Det er nok kanskje en fordel at dykkeren er en NRH-mann.

Jeg visste jo ikke at han hadde hørt noe og slengte meg ned på kne og dro frem steinene jeg hadde i lommen for å slå dem sammen under vannet. Kjetil var imidlertid allerede på vei opp og det ble en knallkjekk belønning for Isi.

Påvisning -
"Kindereggbelønning" bading, folk i vann og pølser-(3 av Isi sine favorittaktiviteter på en gang):


Utrolig at de kan få ferten av noen under vann på så lang avstand. Kjempekjekt å ha prøvd dette og jeg føler meg mye tryggere på at jeg vil kunne gjenkjenne denne adferden hvis det er en leteaksjon og ikke minst at Isi vil ha noen minnesbilder fra at folk under vann er knallgøy.


Etter en deilig lunsj ute i sola (rester fra lørdagsmiddagen), ville jeg ha noen slag der Isi skulle gå rett i lek. Hun hadde nå flere ganger, der dykkeren var under vann, meldt kun på fert. For å hindre fertsmeldinger på land, fant både jeg og Krissi ut at vi ville gi dem noen funn med direkte belønning.
Hun hadde 4 -5 runderingsslag, alle med funn og rett i "godtepåsen" ;-)

Flere bilder her.

Igjen en STOR TAKK til Kjetil som var mer under vann enn over, ivertfall store deler av lørdagstreningen. Vi gjentar det gjerne til våren (når det blir litt varmere i vannet, og på land..).

Ingen kommentarer: