fredag 4. september 2009

Leteaksjon i Haugesund

Torsdag litt før kl 14.00 ringte alarmtelefonen. Jeg var akkuratt kommet hjem fra jobb og gjorde meg klar til å dra oppover.
Møtte Paul, John og Krissi på ferja over Boknafjorden. Kristin U kom litt senere.
Da vi kom frem traff vi andre fra NRH som hadde vært i søk. Rune fra Sauda, Jan Erik og en til fra Hordaland som jeg ikke husker navnet på, samt Anders Sten Nessen som kom ned fra Haukeli. Fra oss var det Paul i ko, Kristin U, John, Krissi og jeg.

Vi fiikk utdelt søketeiger og kom oss igang. Det var utfordrende terreng. Første søk var i et kombinert utmark - og beiteområde, ispedd enkelte gårdsrom/hus og bedrifter/perkeringsplasser ol. Høye gjerder gjorde at det ble litt lengre tur rundt teigen enn jeg trodde.
Andre søketeigen var i ei MYR... med masse grøfter, høye grøfter, vann til knes, høyt vått gress, lyng og tett tett skog, lite vind. Her gikk heldigvis en liten grusvei gjennom endel av området så en del av søket var rundering langs denne. Det var nå begynt å bli mørkt.
Tredje søketeigen var i tett, tett vegetasjon mellom to veier. Det var masse høye Geiterams, som var høyere enn meg...Nå er ikke jeg blandt de høyeste, men dog... Godt man har hund å sende inn i de verste områdene :-). I tillegg var det nå helt mørkt og det var en utfordring i det tette og ukjente terrenget.

Her er et bilde fra Haugesund avis. Slik geiterams-skog var det jeg også gikk i, i mørket.
Her er det røde kors som er ute og leter:



Da vi kom tilbake til ko fikk vi beskjed om å sitte lyttepost om natta. Jeg fikk fòret Isi og vi hvilte noen timer inne i ko. I en periode var vi helt alene der, de andre reiste hjem for kvelden. Vi var igang i 01 tiden og satt på lyttepost til litt over kl 05.00.
Jeg hadde heldigvis XXL gapahuken med, samt en varm jervenduk til meg og varmepose til Isi. Det pøsregnet og blåste litt hele natta... men vi hadde det både tørt og varmt. Kunne faktisk ta av skoa og krype godt inni jervenduken.
Jeg syntes imidlertid synd på Krissi/Snuppa og John/Odin som bare hadde en jervenduk å krype inn i. Det var nesten fælt å tenke på, men vi kunne jo ikke sitte alle inni min gapahuk heller. Vi var plassert i 3 ulike områder.

Kjekt å se at Isi sitter i åpningen og følger med hele tiden. Hun tittet etter billysene som beveget seg, reagerte på bildører som smalt igjen og andre lyder som det naturlig kommer så nært bebyggelse. Hun vekselvis satt og lå og når hun lå hadde hun hodet på "kanten" i front. Faktisk fikk vi også endel trekk oppover mot oss og så at hun også brukte nesen der hun satt/lå.
Faktisk stolte jeg slik på at hun ville følge med at jeg lente meg tilbake mot sekken og lukket øynene. Jeg duppet nok av innimellom. Sover jo lett og var ikke redd for at jeg ikke ville våkne hvis hun skulle reagere/røre på seg. Hun satt i ro, inni posen sin hele tiden. Jeg gav henne "pauser" ved å kose/klø og "ruske" i henne. Da var hun fokusert på meg. Så snart jeg la meg tilbake opptok hun "på vakt posisjonen".

Det er dessverre enda ikke noe tegn til den savnede dama.
Haugesund avis.

Jeg var hjemme litt over 07.30 fredag morgen og etter å ha hengt opp våte gapahuker og klær mm, så sovnet jeg. Vi tar det nok med ro i dag :-)

Ingen kommentarer: