lørdag 26. september 2009

Gammelt "Krissispor" og "geriljakrig" på Sviland

Vi var noen oppe på Sviland fredag og la ut spor til lørdagens trening. Krissi la for meg og jeg fant ut at jeg skulle la Isi (og meg...) få en skikkelig utfordring. Derfor ba jeg om et spor i "den høye skogen"... Der er bare barnåler, noe som gjør at ferten blir mindre enn hvis det er gress/lyng osv. I tillegg er der endel stier og grusveier folk går på der oppe (også...). Sporet var ca 700 m.


Her legger jeg spor for Krissi fredag. Slutten var ei stor tøyku... for stor til lommen, så den satt inni jakka mi. Jeg håpet bare ikke jeg traff på noen, akuratt da...:


Her er Isi sin slutt klar. Kattemat på "boks" er billig og godt, samt et tyggebein:



Lørdagen kom og Sviland var invadert av "geriljasoldater" (HV hadde kurs/øvelse).
De hadde slått opp telt i runderingsløypa og det var utpostert flere poster med folk som "passet på" teltet... He..he..
Heldigvis hadde de ikke vært oppe i den høye skogen, men det sporet Johannes la til Kristin U, ble ødelagt for der stod det plutselig et telt nå...
Da vi startet på sporet var det ca 16 timer gammelt. Det startet ved veien, ved ei sløyfe. Jeg tok sporoppsøk et stykke før sløyfa. Ville ha ei sløyfe der det gikk ut pga at det er endel folk som går tur/plukker sopp her og det var ikke noen vits i at Isi dro avgårde på et slikt spor.

Isi slo fint på sporet og vi kom greit igang. Fant første gjenstand. Så kom vi over i barnålterrenget... her ble det endel sirkling, tydelig at ferten her var mye mindre. Så drar Isi avgårde til høyre. Jeg følger på. Hun går endel "løs" (dvs lina henger etter henne), for hun sirkler stadig vekk. Så kommer vi ut på en av stiene og Isi følger denne, et ganske langt stykke. Jeg roper henne inn av og til, men hun fortsetter etterpå i samme retning, så jeg er ganske sikker på at det er spor, men tvilen begynner å komme om det er RIKTIG spor.... Etter et stykke til langs stien, avbryter jeg henne. Jeg tror der og da at det er et annet spor hun er på, siden hun er på stien hele tiden. Det var det IKKE... *ARG*... Det var nemlig Krissi sitt spor.
jeg tar henne tilbake mot der vi kom over i barnålterrenget og ser om vi finner et annet spor, noe hun ikke gjør for det sporet hun fant tidligere er jo riktig... *dobbelt arg*...

Da vi ikke finner noe spor her, så begynner jeg å gå på skrå oppover for å se om vi kan finne det igjen lengre fremme. Det gjør Isi. Hun finner sporet og finner riktig retning. BRA!!!!
Vi følger det et godt stykke og Isi finner en gjenstand til. Hun går mest "løs" og jeg "tutler" på bak, for det går ikke veldig fort.
Så går hun av sporet og nedover skogen. Jeg ser etter en stund (ikke like lett å lese sporadferden på gamle spor) at hun nok sannsynligvis er av og igjen krysser vi terrenget for å prøve å finne det igjen. Vi nærmer oss ei mark. Isi løper litt foran meg nå, tydeligvis ivrig...er det spor her? Jo det virker slik. Isi er ute på ei mark nå, og jeg er fremdeles i skogen. Så ikke helt hvor Isi gikk ut på marka så jeg ser (av sporloggen) at jeg gikk litt lengre enn henne før jeg går ut på marka. Da jeg kommer ut dit er Isi et godt stykke foran meg og så kommer hun med en gjenstand - JUHU!

Da vi starter igjen ser jeg også sluttsløyfa og like etterpå finner Isi slutten!!!
Gjett om vi begge var glade da :-). For oppi dette barnålterenget er det ganske utfordrende å gå gamle spor - så jeg er veldig fornøyd med Isi, ike fullt så fornøyd med meg selv som dro henne av sporet... :-(
Vi brukte 1 time. Krissi brukte 20 minutt da hun la det ut...det sier jo litt om hvor vanskelig det er her.




Krissi sporlegger er rød, jeg er blå. Jeg ser jo klart at jeg dro henne av sporet der langs stien... men det var bra å finne det igjen, to ganger:


Vi hørte endel smell fra "geriljakrigerne" hele tiden og det økte på da vi skulle gå tilbake. Jeg lurte på hvordan vi skulle komme oss ned til bilene uten å havne midt i "kryssilden". Heldigvis er de nede ved den andre grusveien, så ytre veien er trygg å gå ned på (det er nå bare "rødfis" dem skyter med da... men uansett ikke kjekt å havne midt oppi dem).

Paul dømte Ola`s felt. Sven Magnus og Massi trener dekk i bakgrunnen:


Etter lunsj (med smell i..) ble jeg med når Snuppa og Krissi skulle gå sporet jeg la for dem i går.

Etterpå ønsket jeg å ha noen slag rundering med Isi. Jeg ville ikke ha ferske spor (under 15 timer), så da måtte jeg finne på noe annet i den andre økta. Jeg ville ha en kort, kort rundering - 4 slag med funn, that`s it!

Tenkte det ville være greit å bruke ytre veien som midtlinje, for å få et annet terreng enn det vi vanligvis bruker på Sviland.
Johannes og Krissi gikk ut og la seg etter svingen. Da fikk hun en skråning nedover på venstre side og en "ujevn" (ulendt terreng) skog på høyre side. Begge skulle gi henne en godbit før hun skulle melde.
Det gikk fint. Første funn var på Krissi nedover skråningen, så Johannes på høyre side. Han stod bak noen tette busker og han var laaangt ute... Han sa at Isi hadde løpt endel frem og tilbake rett foran ham uten først å se ham. Hun prøvde finne en vei igjennom det tette krattet eller om hun jobbet med ferten, ikke godt å si. Da hun ikke kom nærmere, løftet hun blikket og så ham og da meldte hun, et par meter fra ham. Johannes ble så med inn. Isi fant Krissi greit nedi skråningen igjen og da hun var på påvisning gikk Johannes ut igjen.
Isi hadde så et blindslag der hun løp langt ut, forbi og bak Johannes. Vi hadde ikke samband og jeg fikk ikke bedt ham trekke frem, så jeg sendte på nytt litt lengre fremme. Da løp hun rett på ham, fikk godbit og meldte.

2 kommentarer:

Krissi sa...

Synes "lørve-kua" til Snuppa er fin, jeg! :-) Men det ser jo litt barnslig ut å drasse på sånt, alene i skogen. Kanskje til og med litt merkelig?

Det lå faktisk gjenstand på stien, så hadde du fulgt på Isi litt lenger, hadde dere funnet den. :-) Trippelargh??

Takk for tips under sporet mitt! :-)

Tone sa...

Ja, da blir det trippelARGH....

Ser det jo tydelig på sporloggen også, hun var på sporet ditt da jeg stoppet og dro henne med meg tilbake... Ja,ja får trøste meg med at jeg ivertfall så hun var på spor.
Her hjalp det veldig å kalle henne til meg for å se hvor hun gikk etterpå - selvsagt fulgte hun sporet/stien videre da ;-)
Ikke ofte jeg drar Isi av sporet, kan faktisk ikke huske å ha gjort det tidligere, så dette får vi satse på er en engangsforeseelse ;-)