lørdag 19. mars 2011

En flott dag for teigsøk på Tjessheim

Lørdag var en flott dag. Det var mye sol og snøen vi hadde her sist lørdag, var borte. Det lå et lite fint melisdryss i starten, men det smeltet fort vekk. Sola varmet skikkelig :-)
Vi var 9 stk og delte oss i to lag. Et lag brukte den nærmeste marka og et annet den marka lengst vekk.

Jeg var på laget med John, Kaare og Aud og jeg ville ha ukjent oppgave. Hele det borterste området var teigen, et ca 800 x 300 m stort område. Men det er åpent og det var en god trekk, ikke så mye vind, men nok til at jeg regnet med at det ville gå greit å søke dette området i løpet av en time eller halvannen.

Aud og Kaare gikk for å gjemme seg og vi startet en liten halvtime etterpå. Gikk langs gjerdet og hadde ikke startet søket ennå, men Isi går alltid med bringkobbel på og løs om mulig, også på transportstrekninger.
Og jammen fikk hun ikke ferten av Kaare før vi var i søk. Vi var på vei mot den gjerdeklyveren nederst ved vannet og vi var altså på utsiden av et stort gjerde med piggtråd (den dritten...) da hun plutselig bråsnur og vil over gjerdet.... Hun var et stykke foran meg, så jeg fikk ikke løftet opp piggtråden el hjulpet henne over.
Hun presser seg igjennom og jeg bare aner ei rift eller to etter piggene... Jeg kommer ikke over/under her, så jeg legger på sprang nedover mot gjerdeklyveren ca 150 m fra meg. Isi kommer tilbake med melding og løper på innsiden av gjerdet nedover mot klyveren. Jeg kommer meg over og får satt på lina og sagt "vis". Hun hadde meldt litt på avstand, så hun løp helt bort nå og måtte melde på nytt. Veldig greit å se at hun er "på jobb" og reagerer spontant på fert selv om vi ikke hadde startet søk med noen kommando eller lign.

Etter godbitspising og lek med Kaare går vi videre mot vannet. Sender Isi opp på en haug med mange store steiner og bruker litt tid på å søke her, når vi først er så nært denne haugen.

Isi søker oppover på haugen:

Hun lar seg fint styre/sendes oppover haugen:

Så fortsetter vi planen. Langs vannet og bort til gjerdet helt øst og så oppover mot skogen i nord. Isi dekker området bra og løper fint selv og lar seg også styre der jeg vil ha henne for å slippe å gå opp på hauger, bak knauser ol.

Isi i fin fart oppover:

Etter å ha kommet til topps i teigen er jeg på vei nedover igjen, da Isi plutselig tverrsnur og løper oppover igjen, mot vest/nordvest. Da var Aud også funnet. Fin melding, helt inntil denne gangen.



Her er sporloggen over søket, den røde streken er der planen var å gå.
Vi startet nederst i venstre hjørne (blå sporlogg er meg):

 Noen flere bilder fra en herlig dag
Her er jeg figurant og Kaare og Speedy kommer gående på stien bak gjerdet:

Snart er de nede ved gjerdeklyveren:

Herlig å være figurant i sånt vær:

Speedy søker på nedsiden av meg og helt opp til gjerdet. Men han er foreløpig på feil side av meg, ift vinden, så han får ikke ferten av meg på dette tidspunktet:

Her kommer Odin:

Aud og Odin har funnet meg og er på vei for å finne John:

Ingen kommentarer: