mandag 21. mars 2011

Mer sportrening og melding på termos

På søndag ville jeg ta en sjekk av et mulig nytt trenings og/eller øvelsesterreng. Hadde fått et navn og telefonnummer av Gro Elin. Krissi ville bli med så vi tok turen til Hogstad på baksiden av Bjørndalsfjellet. Terrenget er nok mest egnet til øvelse el små caser. Litt lite og litt plundrete å komme til, men muligheter for å legge ut figuranter fra Fjogstadsiden, på andre siden av vannet. Endel åpne beiteområder og mye tett i einerskråninger. Vi kan bruke hele området når det ikke går dyr (sau og storfe) der, dvs etter 1 mai var det sau og senere storfe i nederste halvdel. Øverste del, mot vannet er der lite dyr ifølge grunneier, men vi så endel "kuruker" også der oppe.... som sagt fint til ukjente oppgaver/øvelser/caser der ukjent terreng er viktig.


Etter turen vår der oppe, kjørte jeg til Sviland for å legge et spor til mandag.Det ble lagt ut kl 15.10.

Mandag sluttet jeg på jobben kl 13.30 og litt over kl 14.00 var jeg klar på Sviland. Sporet hadde nå ligget i 23 timer. Det hadde regnet jevnt og trutt siden i går kveld og litt av dagen i dag, så jeg regnet med at dette ville bli vanskeligere for Isi enn forrige gamle spor der det ikke hadde vært nedbør.
Og mine antagelser stemte godt. Isi slo fint der hun traff sporet (tok et kort oppsøk) og gikk rett vei ca 10 m før hun begynte å slite. Det var et åpent område her, så regnet hadde nok ødelagt mye av ferten her. Jeg måtte stoppe opp mange ganger når hun begynte å sirkle og lete etter fortsettelsen.
Det positive er at det er forholdsvis lett å se når hun er av sporet. Da sirkler hun rundt med lina løs. Hvis jeg er i tvil om hun har funnet sporet eller ei, roper jeg på henne. Så får hun gå igjen og velger hun samme vei er sjansen større for at sporet går der, enn hvis hun ikke går samme vei, men feks fortsetter sirklingen. Da vi kom inn under trærne var det tydeligvius lettere å følge. Her hadde kanskje ikke regnet fått ødelagt like mye av ferten? Hun tok seg fint opp i skråningen og fant en gjenstand.
Totalt fant hun 3 av 5 gjenstander. De hun ikke fant husker jeg ikke hvor lå, men det var begge plastdingser som nok gir mindre fert fra seg enn de hun fant (sokkebiter). Vi brukte lang tid, dobbelt så lang tid som da jeg gikk ut sporet.
Men hun kom seg igjennom og de siste hundre metrene før slutten gikk hun veldig bra :-))
Sporet var ca 500 m og vi brukte ca 20 minutt.

Hvis jeg sammenligner med forrige spor er det helt tydelig at regn gjør gamle spor vanskeligere. Man bruker mye tid når Isi sjekker hvor sporet ble av.... På Dale sist gikk hun uten særlige avbrudd/sirkling, så det var stor forskjell på de to spora som var omtrent like gamle. Men her i Rogaland som det regner så mye... så må vi bare trene mer på å klare det bedre, også når det regner. Det er nok bare snakk om nok trening!!!

Her koser Isi seg med griseknoen:

 Et bad i bekken på vei tilbake, hun var tydeligvis blitt god og varm, 
for hun la seg ned for å kjøle av magen:

 Sporloggen:

Etterpå ville jeg trene litt melding på gjenstander. La ut en sekk som hun ville få ferten av først og så en termos. Det er en stund siden hun har trent på termos, derfor ville jeg ha melding på sekken først.
Hentet Isi og etter en liten stund inni "valpeskogen" slo hun på sekken og meldte fint.

Så gikk vi videre mot termosen. Var litt mer spent nå ja. Hun slo på den fra ca 20 m avstand og tok fastbittet flott ved den. Flinke Isi :-))
Her ligger min gamle termos:

Et bad til i elva etter meldetreningen:

Etterpå gikk vi en tur i det herlige vårværet, 11 grader, ikke regn og til helga stiller vi klokka til SOMMERTID  - JUHU!!!

Ingen kommentarer: