fredag 24. juli 2009

Overværsøk etter 2 "bortkomne" padlere og et gammelt spor

Isi og jeg går spor fredag morgen:


Torsdags kveld, ca kl 19.00 var Eirik (13 år) og Anders (15 år) så sporty at de ville gå å gjemme seg for Isi og meg. De ville gå opp til Merstadvatnet og ta utpå kanoen og padle til andre enden og gjemme seg der et sted.

Jeg gikk med Isi oppover mot de hyttene bak Merstadtoppen og videre innover heia mot øst. var ikke 100% sikker på hvor de ville være, men tenkte først å ta et overværsøk i haugene øst/sør-øst for Merstadvatnet og hvis ikke det førte frem, finne kanoen og ta spor derfra.

Det var endel sau i området men selv om Isi var løs, løp hun ikke mot sauene. Vi startet og gikk fra en haug og over på neste. Den var bratt og jeg klatret oppover. Etter hvert ser jeg at Isi ikke er foran meg... Har hun allerede fått ferten av dem?
Det hadde hun for hun kom inn etter en stund med melding :-)
Påvisning i line, for jeg hadde med belønningen. Isi dro meg med over den ene haugen/toppen etter den andre og etter ca 300 m hopper hun ned en liten skrent og der sitter de to "bortkomne" og gliser.

Her er teigen:

Vi går tilbake mot Merstadvatnet og guttene henter kanoen og padler tilbake. Hele seansen tok ca 1 time.
Her kommer de to sporty figurantene med kanoen:


Fikk tatt noen bilder av dem her ivertfall,
jeg glemte det helt ut da vi gjorde funnet oppi fjellet:



Fredag
Gro la ut et spor til Isi og meg torsdag ca kl 13.00. Nå, ca 21 t etterpå skulle vi gå det.
Det hadde vært mest oppholdsvær. Noen regnbyger i natt eller i morges muligens fordi bilene var våte...
Jeg gikk inn mot sløyfa og Isi går først litt forbi før hun slår på sporet og går tilbake og velger rett vei. Det går skikkelig bra oppover bakkene. I går så vi at det var mye sau i området før haugen, men kunne ikke se at det skapte noen problemer her.

Her er vi godt igang med sporet:


Da vi kom til toppen og dreide nedover mot vannet var det vanskelig å gå. Isi dro slik i lina at jeg snublet og datt....heldigvis uten å verken brekke eller vrenge beina...
Jeg lot henne deretter gå med lina løs nedover de hullete bakkene her. 2 ganger sirklet hun før hun fant sporet igjen og fortsatte.
Da vi kom ned til vannet og myrene gikk det fint et langt stykke. Det var skikkelig bløtt her men syntes allikevel det gikk rimelig greit selv om hun sirklet litt. Foran oss stod også mange sau og de løp når vi kom. Her fikk hun et sportap. Hun sirklet rundt og gikk så langt tilbake der vi kom fra. Der fant hun sporet igjen. Ganske utrolig at hun klarer å plukke ut det gamle sporet her som vi nettopp har gått og hvor det må være masse ferske spor også...
Etter dette gikk det strake veien mot veien. Da vi nærmet oss bekken, slapp jeg lina igjen slik at jeg både skulle la isi jobbe i fred over den og at mine bein skulle komme helskinnet over... Like etter bekken, ca 100 m finner hun slutten!!! Kjempebra spor. 1.2 km. Vi fant 3 av 5 gjenstander.

Her er slutten funnet:



Sporloggen, Gro er blå og jeg er gul. Det ser bra ut på et 21 t gammelt spor
Isi er jammen flink!!! :



Ingen kommentarer: