fredag 31. juli 2009

Utkalling til leteaksjon

Torsdag kveld, klokka var 23.55, hadde akkuratt sovnet... da ringte alarmtelefonen.
Telemeny er en grei ting. OL legger inn melding som man lytter på. Så svarer man at man kommer, eller ei, og så ferdig med det.
Jeg var halveis i ørska men fikk beina på golvet og summet meg litt. Koking av vann og smøring av mat osv. Siden Paul var borte, skulle jeg ha oppgaven som "leder" for hundeekvipasjene, ivertfall denne natta.
Jeg begynte i bilen utover å "planlegge" søket. Hva ville være lurt å gjøre i mørket og uværet som herjet...?
Sporoppsøk rundt bilen og hvis sporutgang, la minst to ekvipasjer gå sammen. Søk langs stier i området og ev lytteposter på flere aktuelle topper/høyder. Neste morgen stod flere ekvipassjer klare hvis vi måtte utvide søket.

Da jeg ankom oppmøteplassen snakket jeg med politiet og det var da kommet nye opplysninger i saken. Dette gjorde at det ikke ble et vanlig hundesøk, men en runde med bilen for å se om man kunne observere den savnedes bil. Det var John, Sylvelin og jeg som møtte fra NRH.

Etter en liten time med "spaning" og utkikk etter mannens bil, og siden det nå tydeligvis ikke ville bli behov for hundesøk, ble vi avløst av røde kors folk og dimmitert. Jeg var hjemme igjen litt før 02.30.

Bilen, med mannen inni (i live), ble senere funnet av noen røde kors mannskaper.

Ingen kommentarer: