søndag 8. mars 2009

Leteaksjon i Sandnes 7 og 8 mars

Foto: Stavanger Aftenblad

Lørdag ettermiddag ca 17.10 ringte alarmtelefonen. En eldre mann på 83 år var savnet fra sin bopel i Sandnes.
Paul (operativ leder) var på vei til politihuset i Stavanger for å planlegge sammen med lederne fra de andre frivillige organisasjonene og politiet.
Ca 18.40 fikk vi beskjed om å møte så raskt som mulig på rødekors huset i Sandnes.

Etter litt info i ko på røde korshuset, kjørte jeg og Kristin U ut til våre områder. Områdene lå like i nærheten av hverandre og bestod av skoler/skolegårder, eldresenteret der han var savnet fra, diverse parkområder i nærheten, rundt det gamle sykehuset, Øglandsparken og kirken.

Stavanger aftenblad fikk tatt noen fine bilder av NRH folk i arbeid, et av Paul som var i ko og et av Kristin og Clara!
NRH er også behørlig nevnt i flere aviser og nettsider (NRK) og med riktig organisasjonsnavn (til en forandring...)!!!

Foto: Stavanger Aftenblad

Litt senere søkte jeg også i friområder rundt og bak noen store blokker oppe ved Postveien.
Vi søkte ca 3 timer den kvelden.
Det er utfordrende å søke i og i nærheten av tettbygde strøk. Men seint på kvelden og natta går det veldig greit synes jeg. Da kan Isi søke løs de fleste steder og hun jobber bra.
Det var verre på søndag i et friområde ved Gisketjønn der det var maaange turfolk ute i det fine været. Men dette var et oversiktelig og åpent område, som også var blitt avsøkt i mørket lørdag kveld (av enten Aud, Kaare eller Frode m hunder).

Ca kl 23.30 fikk vi beskjed om å gå hjem og sove og møte opp igjen søndag morgen kl 09.00.
Da var det bare å kjøre hjem og få seg litt søvn.

Søndag var vi klare kl 09.00. Søkeområdene var nå utvidet og jeg søkte langs Gandsfjorden fra Strondavika mot Dale. Frode kjørte inn og startet ved Dale havn og planen var å søke mot hverandre.
Dette var et veldig vanskelig søkeområde pga bratt terreng ned mot fjorden. Flere steder kom vi ikke ned til sjøen og vi sleit skikkelig med å ta oss frem. Mange store og små steiner og tett vegetasjon gjorde at det gikk utrolig langsomt fremover og da jeg heller ikke kunne komme ned til sjøen flere steder innså jeg at dette ikke var den beste måten å få søkt av langs sjøen her.

Da hadde både jeg og Isi kavet, mer enn søkt, og jeg ringte Paul og sa at dette var et håpløst prosjekt. Det mest effektive, i dette området, ville være å søke med båt.
Vi fikk da nye søkeområder på Dale, som var mannens tidligere arbeidsted. Her søkte jeg rundt og i nærheten av bygninger samt inn til og ved ei lite hytte i nærheten.
Litt senere søkte jeg også et friområde ved Gisketjønn. Klokka 14.30 fikk jeg beskjed om å avslutte søket.
Det var da bekreftet at det var funnet noen av mannens eiendeler ved gjestehavna innerst i Vågen i Sandnes og dermed ble aksjonen avsluttet for vår del. Det settes nå inn båter og dykkere.

Lørdag var det Kristin U, Aud, Kaare, Frode og jeg som søkte. Sylvelin søkte senere den natta, og søndag var vi de samme 5 som lørdag + Jørn. Paul satt i ko begge dagene.


Les mer på Stavanger Aftenblad.no.

Siste nytt. Det er tirsdag funnet en mann i sjøen som sannsynligvis er den savnede.

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Dokker e go'e!!

Tone sa...

Takk for det Aud Venke!
Alle de frivillige gjør en veldig viktig og krevende jobb når folk er savnet.
I Rogaland har alle de frivillige organisasjonene et veldig godt samnarbeid, seg immellom, også med politiet.