søndag 1. mars 2009

Spor og tur


Det er faktisk nesten 2 uker siden Isi har fått noen trening. Jeg har vært litt opptatt og så ble jeg også syk, fikk influensa.
Men i dag følte jeg meg nesten helt frisk og ville både trene litt og gå tur.
Jeg skulle møte Gro på Sviland kl 14.00 men reiste opp kl 13.00 for å legge ut noen spor til begge hundene. Da jeg la ut Isi sitt spor, var Isi med, så hun fikk løpe litt.
Hun satt i bilen da jeg gikk ut sporet til Maja. Tror kanskje det hadde blitt for vanskelig for Maja med hundefert også, i sporet?

Da Gro kom var jeg akuratt ferdig og vi gikk en god tur.

Så gikk vi sporene. Jeg var med å gikk i starten på Gro sitt oppsøk, måtte se at hun kom seg avgårde rett vei.

Gro gjør klar Maja for sitt første ukjente sporoppsøk:


Uheldigvis så misforstod Gro opplegget og trodde jeg hadde gått langs stien hun skulle følge og så dreid av til enten høyre eller venstre. Det jeg hadde gjort var å gå tvers over stien et eller annet sted. Hun (dvs Maja) skulle finne det stedet og så følge sporet. Godt at ikke Maja er tankeleser... Etter først å ha tatt bakspor, der Gro fulgte litt for kjapt etter, så fant Maja fint rett utgang og fulgte sporet og fant slutten - bra jobba!

Jeg ønsket at Isi sitt spor skulle være litt utfordrende og da er overganger mellom skog/gress og grus/asfalt greit å få trent på. Spesielt siden det var jeg selv som var sporlegger og sporet ville ikke bli så veldig gammelt. Da må jeg legge inn andre utfordringer :-)

Sporet hadde nå ligget i ca 2,5 time, så jeg regnet med at det ville gå fort...
Hun fikk ca 30 m oppsøk og valgte rett vei og føyk avgårde i et vanvittig tempo... jeg mistet både lina og "munn og mæle".. Hun var supergira etter en lang pause fra trening. Hun var egentlig altfor gira...og gikk over første gjenstand som lå ganske rett etter oppsøket. Jeg så den heller ikke.

Etterhvert roet hun seg litt, men ikke så mye som jeg skulle ønsket. Greiner pisket i fjeset og jeg tenkte med gru på John`s opplevelser i går, der halve hornhinna forsvant da han fikk en pinne i det ene øyet *grøss og gru*... Håper det går bra med ham!

Vi nærmet oss nå den første grus/asfaltplassen. Hun durte i vei i stort tempo, og virret litt da hun kom til grusen. Dermed fant hun heller ikke den gjenstanden som lå rett etter vegetasjonsforandringen (fra gress til grus).
Her måtte hun roe seg ned og det gjorde hun faktisk :-) Hun fant igjen sporet i grusen og fulgte det fint til vi kom til grusveien. Da føyk hu over på andre siden, men sporet gikk nedover grusveien, i kanten, ca 30 m. Hun var faktisk ganske snar til å komme seg ned til grusveien igjen og da hun fant sporet der fulgte hun det fint til der jeg vinklet ut på marka. Så fant hun to gjenstander som lå tett etter hverandre. Sporet dreide så ned mot grusveien igjen, lengre fremme. Her var hun kjempeflink og fulgte sporet langs grusveien et lite stykke, før vi igjen fikk gress under beina.





Det varte ikke lenge (det er ikke mye vegetasjon her), så måtte vi krysse grusveien igjen og sporet fortsatte langs den og opp i terrenget borte ved "det svarte området"...
Her fulgte hun sporet veldig fint og fant gjenstanden.
Opp i terrenget og mot lerkeskogen. Før vi gikk inn i lerkeskogen tok vi en liten pause. Inni lerkeskogen er det barnålbunn og jeg ville hun skulle være rolig og konsentrert da vi gikk inn dit, slik at hun fulgte sporet nøye.

Isi har pause... Hun vil helst bare koste avgårde og ser litt oppgitt på meg:


Det gikk fint og vi fortsatte oppover og havnet til slutt ved den øverste grusveien. Her visste jeg at en jogger hadde jogget, så her var ferskere spor også....
Tok igjen en pause av samme årsak som sist og nå var hun faktisk veldig rolig og fin da jeg satte henne på spor igjen. Rart hva et lite minutt el to kan gjøre :-)

Litt mer samarbeidsvillig ved denne pausen, venter rolig til jeg synes vi skal gå videre:


Hun fant sporet som gikk nedover grusen et stykke (15 m) og så ut i terrenget på andre siden.
Der var det en gjenstand og like etterpå lå slutten! Sporet var 1 km langt og hun fant 5 av 7 gjenstander.

Sporloggen:





Flere bilder av Gro her.

Ingen kommentarer: