onsdag 18. mars 2009

Skikkelig surrespor...

I kveld var vi i Hålandskogen utenfor Ålgård. Krissi la først to sporoppsøk til meg, før hun skulle lage en praktisk, ukjent sporoppgave.

Etter et par timer tok vi sporoppsøkene. På det første valgte Isi feil vei, men da jeg stoppet henne tok hun selv opp sporet videre og fulgte rett vei. Hun gikk litt sekundært og kom inn på oppsiden av slutten. Slo på den på returen. Ikke et optimalt oppsøk, Isi var en smule ivrig...noe som ikke er så lurt på oppsøk. Hun undersøkte først rett vei, snudde og gikk baksporet, så hang lina seg opp og hun fikk et rykk, da jeg fikk løs lina ba jeg henne fortsette den veien der hun fikk rykket ( i tilfelle det var riktig vei). Etter at hun fortsatte meldte jeg spor... "Feil"..sa Krissi.

Andre sporoppsøket gikk bedre. Isi sjekket ut først ene veien, så andre veien og så snudde hun igjen og tok rett vei.
Jeg liker bedre at hun undersøker nøye og gjerne går litt begge veier for å undersøke før hun velger. Når hun bare hiver seg rundt og durer i vei, liksom uten å sjekke først, så føler jeg det blir et "lotteri"..

Så var det oppgaven min. En guttunge var blitt borte, men var kommet tilrette...MEN det var ikke medisinene hans. Kunne jeg prøve å finne dem. De lå i en rød boks (mistenkelig lik godbitboksen til Isi..he..he..). Jeg ble anvist et sted gutten hadde vært og der lå også en sekk.
Joda vi startet, fant sekken. Isi startet så med noe skikkelig surr... frem og tilbake inni noe tett kratt/skog. Det viste seg at Krissi (dvs "gutten") hadde surra rundt der inni og laget et skikkelig vanskelig oppsøk. Vel, vi kom oss avgårde på sporet etterhvert. Etter en stund, ble det igjen surr... hun virret og virret.
Ja, ja tenkte jeg. "guttunger" går jo ikke beint frem de...? Så jeg lot Isi styre "showet". Men da vi for andre gang krysset der jeg hadde vært tidligere og vi kom inn i den tette "surreskogen" vi hadde vært i tidligere, og Isi i tillegg så litt rådvill ut og helt klart IKKE var på spor, så tok jeg henne med tilbake. Ned til grusveien og oppover mot det stedet jeg lurte på om hun sporet av. Vi måtte jo finne medisinen til "gutten"!
Nesten helt oppe ved der vi var sist, ser jeg at Isi begynner å jobbe med "noe", hun fyker inn i terrenget og så hører jeg "spiselyder". Boksen er funnet, men "medisinen" ble dessverre spist opp... (pølser er GOD "medisin" synes Isi).
Ser på sporloggen at Isi har fulgt sporet mye av tiden, men hun har også vært av sporet (da vi fulgte en sti) og hun har fulgt bakspor et stykke... Og alt "tullet" startet kun ca 100 m før slutten...
Her er sporloggen. Skikkelig surrete den gule loggen, som er min:


2 kommentarer:

Anonym sa...

Isi har jobba ganske godt, egentlig. Men "noe" skjedde der jeg vinkla ned til veien. Kan være at hun har fått overvær av noe? Eller ville tilbake der jeg hadde lagt ut godbiter (i tilfelle det var en liten smule hun ikke fant første gangen?). :-)

Tone sa...

Tja, ikke godt å si hva det var. Det blir uansett bare spekulasjoner, så det bruker jeg ikke tid på :-)
Heldigvis ikke ofte hun har slike surrespor...
Er veldig fornøyd med at hun klarte starten etter det "surret" "gutten" hadde laget der :-P